• Overzicht specifieke kenmerken van The Unknown

    Metafictie in The Unknown

    Metafictie lijkt momenteel een populaire bezigheid te zijn voor de schrijvers van hyperfictie. Dit wordt waarschijnlijk niet zozeer veroorzaakt door de eigenschappen van het medium, maar door de relatieve nieuwheid van hyperfictie in het algemeen, en die op internet in het bijzonder. Hyperfictieschrijvers als Stuart Moulthrop en Michael Joyce zijn invloedrijke theoretici en vele schrijvers hebben op de titelpagina een verwijzing naar een tekst waarin ze het fenomeen hyperfictie bespreken. De noodzaak het wiel uit te moeten vinden levert vanzelfsprekend veel theorie op. Er zijn vele keuzemogelijkheden en standaarden voor vorm en inhoud ontbreken. Dit maakt iedere hyperfictie op dit moment een statement over hoe een hyperfictie eruit zou moeten zien. Hiermee zou iedere hyperfictie binnen Currie's definitie van 'theoretische fictie' vallen:

    The theoretical fiction [...] does not try to state the truth about an object-narrative but rather enacts or performs what it wishes to say about narrative while being itself a narrative. (Currie, 1998: 52)
    Om deze reden zou ik de definitie van Currie dan ook willen aanvullen met het criterium dat in specifieke hyperficties deze indirecte theorie bewust op de voorgrond geplaatst moet zijn. In The Unknown zou het predikaat theoretische fictie met deze aanvulling dan opgaan voor de rol van links in hyperfictie. Dit wordt namelijk op de voorgrond geplaatst. Zo is er bijvoorbeeld het al eerder genoemde kleurgebruik. Daarnaast zijn er pagina's met een overvloed aan links met default.htm als extreem voorbeeld, pagina's die alleen bestaan uit links (observed.htm en gospel6.htm), onderstreepte woorden die geen links blijken te zijn (in grasswilliam.htm) en pagina's zonder links in de lopende tekst (o.a. cintiread4.htm). In een aantal gevallen zijn er links gebruikt naar pagina's waarvan de inhoud beter in de lopende tekst geplaatst had kunnen worden, zoals naar mine.htm dat alleen de tekst "i.e Dirk's" bevat. Hiermee wordt het nut van links ter discussie gesteld.

    Naast deze vormen van theoretische fictie bevat The Unknown ook vele bestanden met expliciete opmerkingen over literatuur, hypertekst, schrijven, genres, literatuurtheorie et cetera. Het is de hoeveelheid en de verscheidenheid aan vormen die metafictie tot een bijzonder kenmerk van The Unknown maakt. De metafictiebestanden bevinden zich meestal in het correspondentiegedeelte (orangeline.htm) en de paarse metafictielijn (purpleline.htm). Een voorbeeld hiervan is owlhypertext.htm, waar de link wordt besproken als primaire poëticale functie van hypertekst. Andere voorbeelden zijn cinti10.htm, waar een discussie wordt gevoerd over de vraag tot welk genre The Unknown behoort, brownread14.htm dat een pleidooi bevat om hyperfictie uit het academische circuit te halen, een manifest (brownmanifesto.htm), een feministische bespreking van The Unknown (femcritique.htm) en een wel heel bondige definitie van The Unknown: "The Unknown=any two words that haven't been put together yet" (unknown2.htm). Een aantal teksten suggereert echter dat de metafictie in The Unknown niet alleen te maken heeft met het ontbreken van standaarden. Pagina's als argessay.htm en femcritique.htm ondermijnen het verhaal met humor en ironie:

    My last and most important point is that the Unknown should be banned because they are bad for America. America is a great and big nation. These guys make fun of the people we elect, which is illegal, and also they even pretend that one of them is a god! (argessay.htm)
    Deze vorm van ironie en zelfreflectie doet vooral aan het postmodernisme denken. Hier zal ik later nog op terug komen.

    Het is opvallend dat de links op de metafictiepagina's vaak weer naar fictionele gebeurtenissen leiden. Zo verwijst de link "line break" (als poëticale functie van de link) naar het bungieongeluk van William (bungie2.htm). Een serieuzere variant is de link "modernism" in cinti10.htm, dat leidt naar het in de stijl van James Joyce geschreven dublin.htm. Op deze manier zijn verhaal en theorie onlosmakelijk met elkaar verbonden. Met het gebruik van hypertekst kan er dus een dimensie aan metafictie toegevoegd worden.

  • Intertekstualiteit