Knooppunten in The Unknown De bespreking van de finale (inthehospital3.htm, zie Unknown: Netwerk) bracht iets merkwaardigs aan het licht. De slechte toegankelijkheid van dit bestand gaat in tegen de verwachting dat een tekst die veel invloed heeft op de betekenis van een verhaal, veel 'inkomende' links * zou hebben. Dit roept vragen op over de relatie tussen knooppunten van links en narratieve knooppunten. Een pagina kan op twee manieren een knooppunt van links zijn: als het veel inkomende links bevat of als het veel uitgaande links heeft. In zekere zin is dit een reflectite van het onderscheid tussen 'kernel' en 'catalysts' gebeurtenissen (uitleg). Een pagina met veel uitgaande links opent namelijk vele alternatieven, terwijl een pagina met veel inkomende links (in combinatie met weinig uitgaande links) een versmalling van het pad betekent. * De functies zijn echter precies omgedraaid. Door het openen van vele alternatieven wordt in hyperfictie de actie juist vertraagd, terwijl een versmalling van het pad een climax van een verhaallijn kan aankondigen. De verwachting is dat een knooppunt met veel inkomende links cruciale narratieve informatie bevat. * In The Unknown zijn er negentien bestanden * met meer dan dertig inkomende links. * Van deze bestanden bevatten er maar twee min of meer cruciale narratieve informatie: in ladirkdeath.htm wordt verteller (en personage) Dirk doodgeschoten en in bungie.htm wordt het bungiejumpongeluk van William genoemd. De overige zeventien bestanden onderscheidden zich wat betreft narratieve informatie niet van de vele andere teksten in The Unknown. Het verband tussen inkomende links en belangrijke episodes is dus niet duidelijk zichtbaar in The Unknown. Hier zijn twee mogelijke verklaringen voor. De eerste verklaring is dat er bewust gekozen is voor deze ontkoppeling als een commentaar op de aard van hypertekst. Knooppunten kunnen bepaalde teksten in een netwerk 'belangrijker' maken dan andere teksten. Dit zorgt voor een herintroductie van hiërarchische relaties. Een aantal schrijvers kiest juist voor hypertekst vanwege het gebrek aan deze relaties. Als dit opgaat voor de schrijvers van The Unknown is de hoeveelheid inkomende links waarschijnlijk willekeurig gekozen en zijn de knooppunten min of meer toeval. Een tweede mogelijkheid is dat de knooppunten een andere functie hebben dan de nadruk op belangrijke narratieve informatie. The Unknown is niet gebaseerd op een klassiek plot, maar op een netwerk van ideeën en associaties. De grootte van de hyperfictie levert het gevaar op dat de lezer maar een beperkt deel onder ogen krijgt. De kans dat hij of zij de negentien bestanden leest is vanwege de hoeveelheid inkomende links echter vrij groot. De knooppunten zouden wel degelijk bewust gekozen kunnen zijn, alleen niet op basis van de narratieve inhoud, maar omdat zij representatief geacht worden voor de gehele hyperfictie. Deze verklaring lijkt ondersteund te worden door de negentien bestanden met veel inkomende links. Onder deze bestanden bevinden zich namelijk teksten uit de paarse metafictielijn, het begin van de blauwe lijn, teksten in de stijl van bekende auteurs, de bruine lijn en een aantal narratieve teksten. Op basis van deze bestanden is het mogelijk een goed beeld te krijgen van de wereld van The Unknown. De knooppunten met veel uitgaande links voldoen meer aan de verwachtingen. Van de tweeëntwintig bestanden met vijfentwintig of meer links * zijn er maar zes uit de rode verhaallijn. De overige bestanden zijn met name indexen en andere lijsten. Deze zijn vanzelfsprekend weinig narratief. De knooppunten met veel uitgaande links hebben duidelijk een andere functie: zij zijn vooral bedoeld als hulpmiddelen bij de navigatie. |